ترك ترامادول

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

ترك ترامادول

۱۰۰ بازديد

در مورد روش‌هاي ترك ترامادول چه اطلاعاتي داريد. ترامادول  از جمله داروهاي مخدر و ضد درد است كه در درمان درهاي جسماني متوسط تا خفيف تجويز مي‌شود. اين دارو به دليل اثرات آرام بخشي كه براي جسم و روان فرد توسط برخي از افراد مورد سوءمصرف قرار مي‌گيرد. در واقع اين افراد بدون تجويز پزشك و يا طولاني‌تر از زماني كه او مشخص كرده اين دارو را مصرف مي‌كنند. مانند هر مخدر ديگري مصرف سرخود اين دارو افراد را درگير اعتياد مي‌كند. ترك ترامادول چالش‌هاي زيادي را براي خود فرد و خانواده او به وجود مي‌آورد. اگر به دنبال افزايش آگاهي خود درباره روش‌هاي ترك ترامادول هستيد با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترك ترامادول

چرا ترامادول مورد سوءمصرف قرار مي‌گيرد؟

مصرف ترامادول در دوران ابتدايي مصرف مي‌تواند علائم خوشايندي براي فرد ايجاد كند. تسكين دردهاي جسماني و احساس آرامش رواني از جمله مهم‌ترين علائم خوشايند هستند. علاوه بر اين مصرف دوزهاي بالاي اين دارو منجر به احساس سرخوشي مي‌شود و به نوعي براي فرد شادي‌آور محسوب مي‌شود.

موارد گفته شده بسياري از جوانان را  نسبت به مصرف ترامادول مشتاق مي‌كند. اين در حالي است كه همه ويژگي‌هاي مثبت ترامادول تنها در اوايل مصرف پديدار مي‌شوند و با گذشت زمان و بيشتر شدن ميزان ماده مصرفي عوارض جسمي و رواني منفي بر علائم مثبت غلبه كرده و فرد را به شدت درگير مي‌كند. براي اطلاع از روش‌هاي ترك ترامادول همراه باشيد. همچنين پيشنهاد مي‌كنيم براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

علائم ترك ترامادول

هنگامي كه مصرف خودسرانه صورت مي‌گيرد وابستگي‌هاي شديد جسمي و رواني اتفاق مي‌افتند. اين وابستگي‌ها منجر به اين مي‌شوند كه فرد در صورت عدم مصرف علائم بسيار ناخوشايندي را تجربه كند كه به آن‌ها علائم ترك گفته مي‌شود.

از آن جايي كه ترامادول اثرات شادي‌بخش دارد و گيرنده‌هاي سروتونين در مغز را نيز تحريك مي‌كند، علائم ترك آن مقداري با علائم ترك ساير مخدرها متفاوت است. اگر ترك ترامادول به طور اصولي انجام نشود مي‌تواند عوارض جسمي و رواني بسياري براي فرد به همراه داشته باشد. در ادامه به برخي از اين علائم اشاره كرده‌ايم:

  • احساس سرما و لرزيدن
  •  تحريك‌پذيري و حساس شدن بيش از حد
  • اضطراب و در برخي موارد دچار شدن به حملات پانيك
  • حالت تهوع يا استفراغ
  • اسهال و دردهاي شكمي
  • از دست دادن اشتها
  • درهاي عضلاني و درد در مفاصل
  • تجربه مشكلات خواب
  • آبريزش بيني، عطسه و سرفه
  • دچار شدن به سندروم پاهاي بي‌قرار
  • دليريوم و احساس گيجي
  • دچار شدن به انواع توهم‌ها مانند توهمات بينايي يا شنوايي
  • دچار شدن به روان‌پريشي يا سايكوز
  • افزايش فشار خون و سرعت تنفس

مدت زمان مصرف و ميزان دوز مصرف و نحوه كنار گذاشتن و ترك ترامادول همگي در نوع و شدت علائم ترك تجربه شده در فرد تأثيرگذار هستند.

روش‌هاي ترك ترامادول

امروزه روش‌هاي گوناگوني براي ترك مواد مخدر از جمله ترامادول وجود دارد. اما بسيار اهميت دارد كه شما بتوانيد روشي را در پي بگيريد كه بتواند پاسخگوي نيازهاي فردي شما باشد. چرا كه ممكن است هر فرد اعتياد را به شيوه گوناگوني تجربه كند.

مراجعه به يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد بر اساس نيازهاي جسماني و رواني منحصر به فرد خود، مناسب‌ترين روش درماني را برگزينيد. در ادامه به برخي از روش‌هاي درماني رايج در ترك ترامادول اشاره خواهيم كرد:

درمان دارويي با متادون

متادون دارويي شبه افيوني است كه در ترك ترامادول و درمان اعتياد به انواع مواد مخدر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين دارو دارويي نگهدارنده است كه اثرات آن به مدت طولاني در بدن فرد باقي مي‌ماند. درواقع نيمه عمر اين دارو بالاي 59 ساعت است.

به همين خاطر متادون مي‌تواند جايگزين مناسبي براي ترك اعتياد به ترامادول باشد. زيرا اثرات مشابهي با ترامادول دارد كه مصرف آن باعث مي‌شود علائم ترك در فرد كاهش بيابد. پزشك به تدريج مصرف متادون را كاهش مي‌دهد تا نهايتاً بتوانيد به طور كامل اين دارو را نيز كنار بگذاريد.

توجه داشته باشيد كه اين دارو خود نوعي از مواد مخدر محسوب مي‌شود. جايگزيني اين دارو با ترامادول حتماً بايد تحت نظر پزشك انجام شود. ميزان دوز دارو بر اساس نيازهاي جسمي و ميزان دوز ترك ترامادول متفاوت است. مصرف سرخود اين دارو نه تنها به ترك شما كمك نخواهد كرد بلكه منجر به اعتياد جديدي در شما خواهد شد.

درمان دارويي با بوپرنورفين يا ب2

ب2 نيز مانند ترامادول درمان نگهدارنده اي محسوب مي‌شود. اين دارو نيز اثرات شبه افيوني دارد و با تأثيرگذاري طولاني مدت برگيرنده‌هاي مغزي كه در اعتياد به ترامادول درگير شده‌اند، علائم ترك ترامادول را كاهش مي‌دهد. با اين حال ب2 مانند ترامادول برگيرنده‌هاي سروتونين تأثير نمي‌گذارد و در نتيجه نمي‌تواند احساس شادي و سرخوشي به فرد بدهد.

توجه داشته باشيد كه مصرف ب 2 را حتماً زير نظر پزشك شروع كنيد و حتماً در مسير ترك دستورات پزشك را مد نظر خود قرار دهيد. بي‌توجهي به اين دستورات مي‌تواند داروي بوپرنورفين را نيز موادي مخدر و اعتيادآور تبديل كند.

روان‌درماني و مشاوره فردي در ترك ترامادول

اعتياد بيماري است كه ريشه‌هاي اصلي آن را عوامل روحي و رواني تشكيل مي‌دهد. بسياري از افراد به دليل مشكلاتي كه در زندگي خود دارند و احساسات ناخوشايندي نظير افسردگي به مصرف ترامادول روي مي‌آورند تا بتوانند شادي نداشته در زندگي خود را به اين شيوه جبران كنند.

افسردگي و مشكلات خانوادگي نه تنها مي‌توانند در شروع اعتياد فرد مؤثر باشند بلكه موقعيتي هستند كه فرد براي فرار از آن‌ها به موارد پناه مي‌آورد و مصرفش تداوم مي‌يابد.

در جلسات مشاوره ترك اعتياد و روان‌درماني با پرداختن به علل اعتياد بيماري فرد به طور ريشه‌اي مورد درمان قرار مي‌گيرد. با درمان افسردگي، مشكلات روحي رواني و افزايش مهارت‌هاي اجتماعي فرد به احتمال بيشتري در ترك ترامادول موفق خواهد شد.

خانواده درماني در ترك ترامادول

بسياري از خانواده‌ها اطلاعات دقيقي از موادي نظير ترامادول ندارند. هم چنين هنگام آگاهي از اعتياد يكي از اعضاي خود بسيار دستپاچه و نگران مي‌شوند و نمي‌دانند كه بايد چه رفتاري انجام دهند. خانواده‌درماني كل اعضاي خانواده را گرد هم مي‌آورد تا اطلاعات آن‌ها را در مورد ماده مصرفي، علائم و عوارض آن افزايش دهد. هم‌چنين درمانگر در خانواده درماني به افراد مي‌آموزد كه چگونه با فرد معتاد برخورد كنند تا او بتواند به بهترين نحو مراحل دشوار ترك را پشت سر بگذارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترك ترامادول

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.