جلوگيري از طلاق

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

جلوگيري از طلاق

۱۰۹ بازديد

آيا راهي براي جلوگيري از طلاق وجود دارد؟ طلاق براي اكثر افراد امري ناخوشايند مي‌باشد و موجب بروز بحران‌هاي مختلف رواني و اجتماعي براي آن‌ها مي‌شود. به همين خاطر بسياري از زوجين تلاش مي‌كنند تا به طلاق به عنوان گزينه آخر نگاه كنند و تمام تلاششان را براي حفظ زندگي مشترك انجام بدهند. اما آيا واقعا راهي براي جلوگيري از طلاق وجود دارد؟ ما در اين مقاله تلاش كرده‌ايم تا از ديدگاه روانشناسي به اين موضوع پاسخ دهيم. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه جلوگيري از طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: جلوگيري از طلاق

اهميت جلوگيري از طلاق

تقريبا در همه جوامع طلاق به عنوان يك آسيب اجتماعي در نظر گرفته مي‌شود. گسست زندگي مشترك زوجين تنها جدا شدن دو نفر نيست بلكه اغلب موجب جدايي دو خانواده از يكديگر مي‌شود و اگر فرزند يا فرزنداني در كار باشد سازگاري با اوضاع جديد پيچيده‌تر خواهد شد.

بسياري از زنان و مردان به دليل داشتن احساس شكست پس از طلاق، مشكلات روحي و رواني بسياري را تجربه مي‌كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به افسردگي و اضطراب اشاره كرد. خصوصا زنان به دليل تابوهاي اجتماعي پس از جدايي فشارهاي بيشتري را تجربه مي‌كنند كه اين امر باعث مي‌شود آسيب‌پذيري رواني آن‌ها بيش از مردان افزايش يابد.

اهميت جلوگيري از طلاق | آسيب‌هاي مرتبط با فرزندان

زندگي با والديني كه خود بحران‌هاي رواني و اجتماعي مختلفي را پشت سر مي‌گذارند شرايط را براي كودكان بسيار دشوار كرده و باعث مي‌شود كه آن‌ها نيز تا حد زيادي تحت تأثير اين جريان قرار بگيرند. آسيب‌هاي رواني دوران كودكي در صورت حل نشدن مي‌توانند تا بزرگسالي با فرد همراه باشند و رنج مزمني را براي او فراهم كنند. توجه داشته باشيد كه كودكان نمي‌توانند همانند بزرگسالان احساسات خود را ابراز كنند اما اغلب از جدايي والدين اضطراب بسياري را تجربه مي‌كنند و حتي ممكن است خود را مسئول آن بدانند و احساس گناه كنند.

آن‌ها معمولاً اين هيجانات ناخوشايند خود را با رفتارهاي ناسازگارانه نشان مي‌دهند. در نتيجه ممكن است شاهد باشيد كه در فرايند طلاق و پس از آن كودك بهانه‌گيرتر شده، بيشتر لجبازي مي‌كند و رفتارهاي پرخاشگرانه بيشتري از خود نشان مي‌دهد. اين علائم رفتاري خصوصا در پسرها بيشتر ديده مي‌شود چرا كه آن‌ها اغلب مشكلات خود را برون ريزي كرده و به اين طريق آشفتگي‌هاي خود را نشان مي‌دهند. در حالي كه دختران معمولا درون‌ريزي بيشتري دارند و ممكن است با رفتارهايي نظير گوشه گيري، قهر و بهانه گيري به شما نشان دهند كه در حال تجربه رنج‌هاي رواني مختلفي هستند.

به همين خاطر هرگز طلاق از جانب متخصصان به عنوان يك اولويت براي حل مشكلات زوجين توصيه نمي‌شود و اگر هم زوجيني گزينه‌اي به جز طلاق نداشته باشند لازم است تا آموزش‌هايي در اين زمينه دريافت كنند تا بتوانند با آمادگي كامل براي طلاق اقدام كنند.

براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه آسيب هاي طلاق كليك كنيد.

راه‌هاي جلوگيري از طلاق

رسيدن به گزينه طلاق معمولا به سرعت اتفاق نمي‌افتد بلكه انباشته شدن مشكلات و ناتواني دو طرف در حل اختلافات است كه در طول زمان دلبستگي عاطفي را از ميان برده و باعث مي‌شود كه زن و مرد ديگر نتوانند در كنار يكديگر زندگي كنند.

در واقع اگر بتوانيد به موقع مشكلات و تعارضات زندگي خود را حل و فصل كنيد و با مهارت‌هاي زندگي آشنايي بيشتري داشته باشيد به احتمال زياد زندگي‌تان به سمت طلاق پيش نخواهد رفت و در نتيجه مي‌توانيد از آسيب‌هاي مرتبط با آن نيز پيشگيري كنيد. ما در ادامه به چند راه‌حل پيشنهادي در زمينه جلوگيري از طلاق اشاره كرده‌ايم.

1- زمان‌هايي را براي گفتن خواسته‌هاي خود از يكديگر در نظر بگيريد

در بسياري از موارد آنچه كه موجب پايان يافتن زندگي مشترك افراد مي‌شود حجم زيادي از ناگفته‌ها مي‌باشد چرا كه در اكثر مواقع افراد حس مي‌كنند كه ديگري بايد بتواند خواسته‌ها و نيازهاي او را درك كند و براي رفع آن‌ها كاري انجام دهد. با اين حال هرگز به طور واضح در اين مورد گفت‌وگويي صورت نمي‌گيرد تا زماني كه كار به دعوا و مرافعه بيانجامد.

براي آنكه بتوانيد در طول زندگي مشترك خود با همسرتان احساس رضايتمندي بيش‌تري داشته باشيد لازم است كه زمان‌هايي را به بيان خواسته‌ها و نيازهاي خود با يكديگر اختصاص دهيد. اين زمان بايد مواقعي باشد كه هر دو شما وضعيت روحي مناسبي داشته باشيد و بتوانيد صميمانه با يكديگر گفت‌وگو كنيد. اگر احساس مي‌كنيد تلاش‌هايتان در اين زمينه موفقيت‌آميز نيست به يك روانشناس مراجعه كرده تا بتوانيد مهارت‌هاي ارتباطي خود را ارتقا داده و به اين ترتيب بدون تنش با يكديگر گفت‌وگوهاي مؤثري داشته باشيد. همچنين شما مي‌توانيد با مشاوره از مركز مشاوره روانشناسي در اين زمينه كمك بگيريد. 

2- براي فرديت و استقلال يكديگر احترام بگذاريد

يكي از عقايد رايج و غلطي كه در مورد ازدواج وجود دارد اين است كه افراد فكر مي‌كنند زندگي مشترك به معناي وابستگي كامل زن و مرد به يكديگر است. اين عقيده باعث مي‌شود كه هيچ گونه حريم شخصي براي يكديگر قائل نباشيد و دائما مرزهاي ارتباطي را درهم بشكنيد و يكديگر را در تنگنا قرار دهيد.

براي اينكه بتوانيد در اين زمينه زندگي متعادلي را داشته باشيد و راه‌هاي جلوگيري از طلاق را به خوبي پيش ببريد، بايد بتوانيد هر مسئله‌اي كه به زندگي مشتركتان مربوط مي‌شود را صادقانه با يكديگر مطرح كنيد و در كنار هم براي رفع مشكلات و بهبود اوضاع تلاش كنيد. اما در عين حال به يكديگر به ميزان كافي فضا بدهيد تا بتوانيد در كنار رشد در زندگي مشترك رشد فردي خود را نيز ادامه دهيد.

اهميت ندادن به اين موضوع باعث مي‌شود كه پس از گذشت چندين سال از ازدواج احساس كنيد كه دائما خود را ناديده گرفته‌ايد و نتوانسته‌ايد آن زندگي مورد علاقه خود را داشته باشيد. در نهايت اين مسئله مي‌تواند ميزان دلبستگي شما را به همسرتان از بين برده و باعث شود مسير زندگي‌تان به سمت جدايي پيش برود.

3- سرزنش كردن را كنار بگذاريد

يكي از راه‌هاي جلوگيري از طلاق كنار گذاشتن سرزنش يكديگر مي‌باشد. اگر شما و شريك زندگي‌تان با وجود تمام اختلاف‌ها مي‌خواهيد براي حفظ زندگي خود بجنگيد و از طلاق پيشگيري كنيد لازم است كه هر دو شما بتوانيد تغييراتي در رفتارهاي خود ايجاد كنيد. يكي از مهم‌ترين تغييرات مرتبط با سبك گفت‌وگوي بحث با يكديگر است.

يكي از سبك‌هاي گفت‌وگوي نادرست اين است كه افراد هنگام شروع صحبت با نيش و كنايه شروع مي‌كنند و انگشت اتهام را به سمت ديگري نشانه مي‌روند. اين افراد دائما ديگري را سرزنش كرده و تلاش مي‌كنند به جاي حل مشكلات به دنبال مقصر بگردند. اين كار باعث مي‌شود كه فرد احساس كند كه در مبارزه پنهاني با شما قرار گرفته و در نتيجه بايد به هر طريقي به مخالفت با شما دست بزند. توجه داشته باشيد اگر مكالمات از ابتدا به شيوه درستي شروع شوند و عاري از سرزنش و متمركز بر مشكل باشند در نهايت از تشديد اختلافات جلوگيري شده و كمتر شرايط بحراني در زندگي‌تان به وجود مي‌آيد.

4- به موقع به مشكلات رسيدگي كنيد

طلاق هميشه ناشي از بحران‌هاي شديد نيست. گاهي اوقات حل نشدن به موقع مشكلات كوچك مي‌تواند به مرور هيجانات منفي بسياري را در شما ايجاد كند و در نهايت منجر به قطع تعلق عاطفي نسبت به همسرتان بشود. به همين خاطر بسيار اهميت دارد كه بتوانيد هر مشكلي را در زمان مربوط به خودش حل و فصل كنيد و احساساتتان را با يكديگر در ميان بگذاريد.

5- از خدمات حرفه‌اي استفاده كنيد

خوشبختانه امروزه شما براي حل مشكلات خود و همسرتان تنها نيستيد و با كمك گرفتن از خدمات حرفه‌اي روانشناسي مي‌توانيد از بروز مشكلات جدي پيشگيري كنيد. روانشناسان متخصص در حيطه زوج درماني و خانواده با آموزش مهارت‌هايي نظير حل مسئله، مهارت ارتباط مؤثر، تنظيم هيجان و… ميزان تعاملات مثبت شما را افزايش داده و كمك مي‌كنند تا بتوانيد نهايت تلاشتان را براي حفظ زندگي مشتركتان انجام دهيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره طلاق كليك كنيد.

سؤالات متداول در رابطه با جلوگيري از طلاق

– آيا ماندن در زندگي مشترك به نفع كودكان است؟

بسياري از افراد علت ماندن در زندگي مشترك را وجود فرزندان اعلام مي‌كند اما جالب است بدانيد فرزندان طلاق كه در محيط‌هاي سالم زندگي مي‌كنند ازنظر رواني وضعيت بسيار بهتري نسبت كودكاني دارند كه در محيط پرتنش با والدين خود زندگي كرده و دائما در حال مشاهده دعوا و درگيري والدين هستند.

در نتيجه اگر به خاطر فرزندانتان تصميم به ماندن در زندگي مشترك گرفته‌ايد بايد بدانيد كه جدا نشدن به تنهايي نمي‌تواند تأثيري بر وضعيت رواني كودكتان داشته باشد و اگر مي‌خواهيد به اين زندگي ادامه دهيد بايد براي رفع مشكلات آن تلاش كنيد و اوضاع را بهبود ببخشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه جلوگيري از طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: جلوگيري از طلاق

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.