ترك ترياك

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

ترك ترياك

۱۰۳ بازديد

ترك ترياك روش‌هاي مختلفي دارد. ترياك يكي از قديمي‌ترين و مشهورترين مواد مخدر است كه بسيار اعتياد آور مي‌باشد و در كشور ما اعتياد به آن بسيار شايع است. ترياك عوارض و وابستگي هاي جسماني بسيار زيادي در فرد مصرف كننده ايجاد مي‌كند و ترك آن نيز با مشكلاتي همچون دردهاي جسماني و آشفتگي رواني همراه است. ترك ترياك به صورت ناگهاني، مشكلات ترك را افزايش مي‌دهد و با خطر سكته قلبي همراه است. ترك بدون بازگشت راه‌هاي متعددي دارد كه با توجه به دوز مصرفي و شرايط فرد مصرف كننده، توسط پزشك انتخاب مي‌شود. در ادامه مقاله به بررسي كامل ترك ترياك مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترك ترياك

ترك ترياك | تاثير ترياك در بدن

براي ترك مؤثر اين ماده لازم است تا در ابتدا از تاثيرات آن در بدن آگاهي كافي داشته باشيد. ترياك پس از وارد شدن به بدن فرد مصرف كننده، 1 الي 2 روز در بدن باقي مي‌ماند و به همين دليل سيستم دفاعي بدن را به شدت تضعيف مي‌كند.

اما سرخوشي ناشي از ترياك، تنها كمتر از چهار ساعت در بدن ماندگار است و به تدريج از اين ميزان نيز كمتر مي‌شود. ترياك به سرعت وابستگي جسمي و رواني ايجاد مي‌كند و پس از مدتي، فرد مصرف كننده ديگر احساس سرخوشي را تجربه نمي‌كند و تنها به دليل رهايي از عوارض خماري مصرف مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتياد به ترياك كليك كنيد.

علائم ترك ترياك

ترك اعتياد يك دوره مشخص است كه فرد از نظر جسمي و رواني در شرايط سختي قرار مي‌گيرد. در واقع اكثر افراد براي فرار از اين حالت خماري و عوارض آن است كه به مصرف مجدد ترياك روي مي‌آورند. برخي از علائم ترك ترياك به شرح زير مي‌باشد:

ترك ترياك | عوارض جسمي

-عرق كردن

-افزايش ضربان قلب

-درد عضلاني

-احساس فشار در قفسه سينه

-تنگي نفس

-استخوان ‌درد

-رعشه و لرزش بدن

-دل‌ پيچه و حالت تهوع

ترك ترياك | عوارض روحي

-بي‌حوصلگي

-سردرد

-اضطراب و نگراني

-بي‌قراري

-بدخلقي

-بي‌خوابي

-عدم تمركز

-افسردگي

-انزواي اجتماعي

روش هاي ترك ترياك

براي درمان اعتياد، شيوه‌هاي مختلفي وجود دارد كه با توجه به شرايط فرد و ميزان دوز مصرفي او، به كار گرفته مي‌شود. روش‌هاي ترك ترياك عبارتند از:

1. سم زدايي بدن

سم زدايي بدن بيمار از مواد مخدر، در يك دوره كوتاه مدت انجام مي‌شود و طي اين مدت، مواد مخدر به وسيله دارو از بدن فرد پاك مي‌شود. سم زدايي يك درمان كامل نيست و فقط بدن را پاك سازي مي‌كند. براي سم زدايي روح و روان، بايد از روان درماني استفاده شود. داروهايي كه معمولا براي سم زدايي بدن استفاده مي‌شوند عبارتند از:

-بوپرنورفين

-متادون

-نالوكسان

-نالتروكسان

-شربت ترياك

-حب الجدار

2. روان درماني در ترك ترياك

روان درماني به فرد كمك مي‌كند تا تفكر و رفتار خود را تغيير دهد و از اين طريق احساس سرزندگي و بهتر بودن بكند. روان درماني باعث مي‌شود كه علاوه بر حل مشكلات قديمي، فرد مهارت‌هاي جديد بياموزد و براي مقابله با مشكلات جديد آماده شود. مهم ترين مهارت‌هايي كه روان درماني به فرد مي‌آموزد شامل موارد زير مي‌شود:

-مهارت شناسايي عوامل موثر بر مصرف مواد مخدر و جلوگيري كردن از آن‌ها

-مهارت مقابله با استرس و ايجاد موقعيت‌هاي مشابه آن براي جلوگيري از برگشت به اعتياد

-كسب كردن توانايي نه گفتن به دوستان و نزديكان و وسوسه برگشت به مواد مخدر

3. گروه درماني

گروه درماني يك نوع روان درماني است و به بيماران كمك مي‌كند تا تجربيات و احساسات خودشان را با يكديگر به اشتراك بگذارند و از هم حمايت كنند. در گروه درماني افراد يكديگر را تشويق مي‌كنند و متوجه مي‌شوند كه تنها نيستند.

همچنين افراد در گروه درماني با كساني مواجه مي‌شوند كه كه دوره ترك اعتياد را با موفقيت طي كرده‌اند و بهبود يافته‌اند و به اين صورت نسبت به بهبود خود نيز اميدوار مي‌شوند.

4. بيزاري درماني

يكي از شيوه‌هاي ترك اعتياد كه توسط متخصصين انجام مي‌شود بيزاري درماني است. البته اين درمان بيشتر در اعتياد به الكل مورد استفاده قرار مي گيرد اما در اعتياد به ترياك نيز مي‌تواند مفيد باشد. در اين شيوه هم‌ زمان با مصرف ترياك حالات ناخوشايندي را در فرد به وجود مي‌آورند. مثلاً با مصرف برخي داروها در فرد حالت تهوع ايجاد مي‌كنند. تجربه مصرف ترياك با حالات ناخوشايند، باعث نوعي شرطي‌سازي در فرد مي‌شود و به اين طريق، فرد مصرف كننده نسبت به ترياك احساس بيزاري پيدا مي‌كند. براي كسب اطلاع بيشتر از روش‌هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

جلوگيري از بازگشت پس از ترك ترياك

-شرايط زندگي خود را در دست بگيريد و اوضاع را كنترل كنيد.

-روابط خود را با افرادي كه قبلا با آن ها مواد مصرف مي‌كرده ايد، قطع كنيد.

-از موقعيت هايي كه شما را به ياد ترياك مي‌اندازد، دوري كنيد.

-تمام يادگاري هاي دوران مصرف را دور بريزيد.

-ارتباط تان را با افراد متخصص حفظ كنيد.

-تا چند ماه بعد از ترك همواره زير نظر مشاوره ترك اعتياد بمانيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترك ترياك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.