آثار طلاق بر مردان

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

آثار طلاق بر مردان

۱۰۴ بازديد

آيا آسيب طلاق بر زنان بيش‌تر از آثار طلاق بر مردان است؟ همان‌طور كه مي‌دانيد به طور معمول آثار طلاق بر زنان و فرزندان طلاق بيشتر از مردان مورد توجه قرار مي‌گيرد چراكه بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه زنان بيشترين آسيب را از طلاق مي‌بينند و بيشترين حمايت و همدلي نسبت به آن‌ها انجام مي‌شود. طلاق در يك روز تمام مي‌شود و دو طرف از يك‌ديگر جدا مي‌شوند، اما پيامدهاي آن تا مدت‌ها با زن و مرد و فرزندان همراه خواهد بود. معمولا زنان براي دريافت حمايت و كمك‌هاي روانشناسي داوطلب مي‌شوند و با اثرات آن بهتر مقابله مي‌كنند. اما مردان احساسات خود را به راحتي بروز نمي‌دهند و براي فرار از پيامدها و مشكلات طلاق به راهكارهاي نامتعارفي روي مي‌آورند كه مشكلات بيشتري به وجود مي‌آورد. ما در اين مقاله به پيامدها و آثار طلاق بر مردان پرداخته‌ايم.

براي دريافت مشاوره در زمينه طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: آثار طلاق بر مردان

پيامدهاي اجتماعي آثار طلاق بر مردان

قضاوت منفي جامعه

بسياري از افراد در جامعه، مردان را مقصر طلاق مي‌دانند و نگاه منفي نسبت به آن‌ها پيدا مي‌كنند. طبق بررسي‌هاي انجام شده، نگرش برخي از افراد اين است كه مردان به دليل قدرتي كه در خانواده دارند، مي‌توانند از طلاق جلوگيري كرده و زندگي زناشويي خود را حفظ كنند. همچنين مردان معمولا احساس نااميدي و شكست خود را بروز نمي‌دهند و ممكن است نسبت به طلاق بي‌تفاوت به نظر برسند. در نتيجه جامعه نسبت به آن‌ها ديدگاه منفي پيدا مي‌كند و آن‌ها را مقصر مي‌داند. اين موضوع مي‌تواند آسيب‌هاي روحي رواني زيادي را بر آن‌ها وارد نمايد. براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه آسيب هاي طلاق كليك كنيد.

مراقبت از فرزندان

به طور معمول، مردان به دليل شاغل بودن بيش‌تر زمان خود را در خارج از خانه مي‌گذرانند و وقت كافي براي مراقبت از فرزندان را ندارند. در نتيجه ممكن است در تربيت فرزندان خود چندان موفق نباشند و علاوه بر درگيري فكري و روحي كه خودشان پيدا مي‌كنند، فرزندان نيز دچار معضلات و مشكلاتي در جامعه خواهند شد.

بدبيني نسبت به ازدواج

يكي از مهم‌ترين پيامدهاي آثار طلاق بر مردان بدبيني و بي‌اعتمادي آن‌ها نسبت به ازدواج مجدد است چرا كه به سختي مي‌توانند دوباره به كسي اعتماد كرده و ازدواج كنند. اين پيامد تمام زندگي آن‌ها را در بر مي‌گيرد و علاوه بر روابط عاطفي، بر روابط شغلي و اجتماعي‌ آن‌ها نيز تاثير مي‌گذارد.

حمايت عاطفي ناكافي

در اكثر جوامع، اين نگرش وجود دارد كه مردان قوي هستند و نيازي به حمايت و محبت‌هاي عاطفي ندارند. همانطور كه گفته شد مردان نيز معمولا ناراحتي و احساس نااميدي خود را نشان نمي‌دهند، به همين دليل ديگران لزومي براي حمايت از آن‌ها احساس نمي‌كنند. حمايت عاطفي ناكافي منجر به مشكلات روحي و رواني زيادي براي مردان مي‌شود.

پيامد اقتصادي و مالي از جمله آثار طلاق بر مردان

پس از طلاق، مردان موظف به پرداخت مهريه و نفقه مي‌شوند و اين مسئله مي‌تواند از نظر اقتصادي بار سنگيني بر روي دوش آن‌ها بگذارد. حتي بسياري ازمردان به دليل سنگين بودن هزينه‌هاي پرداختي، ورشكست شده و زنداني مي‌شوند. زنداني شدن نيز پيامدهاي جدي با خود به همراه دارد. به طور مثال اگر فرد سابقه قضايي داشته باشد، براي پذيرش در مشاغل جديد با مشكل مواجه مي‌شود و در نتيجه مشكلات روحي، رواني، اقتصادي و اجتماعي زيادي برايش به وجود مي‌آيد.

پيامدهاي روحي و رواني از آثار طلاق بر مردان

مردان پس از طلاق با مشكلات روحي و رواني متعددي درگير مي‌شوند كه در ادامه به بررسي برخي از اين موارد خواهيم پرداخت.

افسردگي

مردان پس از طلاق با خلاء عميقي در زندگي خود روبه‌رو مي‌شوند و همچنين به دليل حمايت‌هاي عاطفي بسيار كمي كه از اطرافيان خود دريافت مي‌كنند دچار ياس و نااميدي زيادي مي‌شوند. در نتيجه به آرامي انگيزه‌ آن‌ها كاهش پيدا كرده و دچار افسردگي مي‌شوند.

خشم

يكي از مهم‌ترين احساساتي كه مي‌توان از آثار طلاق بر مردان نام برد، خشم شديد نسبت به خود و ديگران است. آن‌ها نسبت به كساني كه اين حس ناراحتي و شكست را برايشان به وجود آورده‌اند خشمگين مي‌شوند و حتي نسبت به خود نيز خشم بسيار زيادي پيدا مي‌كنند چراكه فكر مي‌كنند انتخاب اشتباهي داشته‌اند و يا آنكه نتوانسته‌اند زندگي خود را حفظ كنند.

درمان‌هاي نامتعارف

بسياري از مردان براي آنكه احساسات منفي خود را كاهش دهند يا به عبارتي از آن‌ها فرار كنند به راه حل‌هاي نامتعارفي روي مي‌آورند. از جمله راه‌هاي نامتعارف مي‌توان به مصرف الكل، سيگار، مواد مخدر، انحرافات جنسي و… اشاره كرد. هرچه مردان بيش‌تر به سمت اين راه حل‌هاي نامتعارف پيش بروند، برگرداندن آن‌ها به راه‌هاي واقعي و صحيح سخت‌تر خواهد شد.

كاهش آثار طلاق بر مردان

با توجه به اينكه مردان در بروز احساسات خود نسبت به زنان تعلل بيشتري مي‌كنند، آثار و پيامدهاي بيشتري را نيز احساس خواهند كرد. براي كاهش اين آثار منفي، راهكارهايي وجود دارد كه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهيم داشت. علاوه بر اين مشاوره طلاق به شما كمك مي‌كند تا چنين آسيب‌هايي را در مورد خود و يا فرزندانتان كاهش دهيد و راهكارهاي زير را به صورت مؤثرتري به كار ببريد.

فكر كردن درمورد طلاق

افكار خود را در رابطه با تجربه طلاق، سركوب نكنيد و به تحليل آن بپردازيد. براي آنكه بتوانيد اين مرحله را پشت سر بگذاريد لازم است كه رفتارها و اشتباهات خود را تحليل كنيد و آن‌ها را بپذيريد. اين كار سبب مي‌شود كه با سرعت بيشتري تجديد قوا كرده و راحت‌تر وارد زندگي جديدي بشويد.

كاهش آثار طلاق بر مردان با حفظ ارتباط با ديگران 

بسياري از مردان نگران پرس و جو، قضاوت و سرزنش اطرافيان خود مي‌باشند. به همين دليل ارتباط خود را با دوستان و نزديكان به حداقل مي‌رسانند. قطع ارتباط با ديگران باعث مي‌شود كه احساس غم و طردشدگي ناشي از طلاق افزايش يابد. فعاليت‌هاي اجتماعي و تعامل‌ خود را با ديگران دوباره شروع كنيد تا احساسات منفي از بين برود. در مقابل سوالات ديگران، با قاطعيت و محترمانه بگوييد كه نمي‌خواهيد در اين مورد صحبت كنيد، در نتيجه نگراني شما از قضاوت و سرزنش ديگران كاهش پيدا خواهد كرد.

صبر كردن براي ازدواج مجدد

وقتي كه بحران طلاق را پشت سر مي‌گذاريد، لازم است مدتي صبر كنيد تا قواي عاطفي براي شروع يك رابطه جديد، تجديد شود. طبق تحقيقات انجام شده، احتمال شكست ازدواج مجدد بلافاصله پس از يك رابطه شكست خورده بسيار بالا مي‌باشد. شكست دوباره در ازدواج باعث بروز مشكلات جدي‌تري مي‌شود كه با پيامدهاي مخرب‌تر همراه است.

كمك گرفتن از روانشناس 

روانشناس به شما كمك مي‌كند تا طلاق را بهتر بپذيريد و نسبت به آن واكنش صحيح‌تري داشته باشيد. در نتيجه آثار و پيامدهاي طلاق تا حد زيادي كاهش مي‌يابد. همچنين اگر نگران تربيت فرزند خود مي‌باشيد و يا قصد ازدواج مجدد داريد، مشاور مي‌تواند در اين زمينه شما را راهنمايي كند و مركز مشاوره روانشناسي مي‌تواند در اين زمينه به شما اطلاعات بيشتري بدهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: آثار طلاق بر مردان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.