كاهش استرس

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

كاهش استرس

۱۰۲ بازديد

يادگيري مهارت‌ها و راه هاي كاهش استرس از جمله موارد مهم در زندگي است. تمام انسان‌ها بارها در زندگي خود استرس‌هايي را تجربه مي‌كنند. ممكن است دچار استرس امتحان شويد و يا در روابطتان مدام درگير استرس باشيد. استرس‌هاي مداوم و مديريت نشده شما را با چالش‌هاي جسماني و روحي در زندگي روبه‌رو مي‌كند به همين خاطر لازم است تا راه‌هايي را براي كاهش استرس خود بلد باشيد و سلامت جسمي و روحي خود را تضمين كنيد. در ابتدا لازم است تا منشا استرس خود را  بيابيد. ممكن است حس كنيد ميزان استرس شما به قدري زياد است كه توانايي انجام هيچ كدام از راه‌كارها را نداريد. تنها كافي است كه به ضرورت آن‌ها پي ببريد و در عمل به آنها استمرار و مداومت داشته‌باشيد. در اين مقاله سعي كرده‌ايم تا برخي از اين راه‌كارها را در اختيار شما قرار دهيم. همچنين پيشنهاد مي‌كنيم مقاله علائم استرس را مطالعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كنترل و درمان استرس مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: كاهش استرس

براي كاهش استرس خود ورزش كنيد

مي‌توان با اطمينان گفت كه ورزش از موثرترين روش‌هاي كاهش استرس است. جسم و روح انسان مستقيما با يكديگر ارتباط دارند. ورزش و تحرك فيزيكي استرس ذهني را از بين مي‌برد. فوايد ورزش‌كردن در كاهش استرس زماني بيشتر مي‌شود كه در طولاني مدت انجام شود و همراه با تمرين روزانه باشد. پس اگر يك هفته ورزش كرديد و استرس شما كم نشد، سريع نااميد نشويد و در اين كار مداومت داشته باشيد.

كاركرد ورزش‌كردن به گونه‌اي است كه باعث كاهش هورمون كورتيزول و افزايش اندروفين مي‌شود. اندروفين مانند مسكني طبيعي در بدن عمل مي‌كند. افرادي كه ورزش مي‌كنند خيلي بيشتر از افراد ديگر مي‌توانند بر استرس خود غلبه كنند. سعي كنيد ورزشي كه از آن لذت مي‌بريد مانند پياده‌روي، رقصيدن، كوهنوردي و… را به صورت روتين انجام دهيد. همچنين انجام ورزش‌هاي گروهي به ميزان زيادي باعث سلامت روح مي شوند.

استرس خود را به كاغذ منتقل كنيد

از راه‌هاي موثر در كاهش اضطراب و استرس به‌كارگيري قلم و كاغذ است. فقط كافي است يكبار اين كار را انجام دهيد. هر چيزي كه باعث اضطراب و استرس مي‌شود و شما را آزار مي‌‌دهد بر روي كاغذ بياوريد. تمام احساسات خود را بنويسيد. پس از آن مي‌توانيد تمام چيزهايي كه نسبت به آن‌ها قدردان و راضي هستيد به‌ياد آوريد و به نوشته‌هاي خود اضافه كنيد. موفقيت‌هاي خود را هرچند كوچك به يادبياوريد. شكرگذاري و هدايت افكار به سمت جنبه‌هاي مثبت به ميزان زيادي سبب كاهش استرس مي‌شود.

دريافت حمايت اجتماعي از راه هاي كاهش استرس

معاشرت و صحبت‌كردن با اطرافيان و كساني كه دوستشان داريد به شما كمك مي‌كند تا راحت‌تر با استرس خود كنار بياييد و از آن عبور كنيد. همدلي و دريافت حمايت اجتماعي از طرف دوستان و اطرافيان باعث ترشح هورمون اوكسيتوسين مي‌شود. اين هورمون به طور‌طبيعي استرس شما را كاهش مي‌دهد. طي تحقيقات افرادي كه هيچ دوستي براي خود ندارند بيشتر دچار افسردگي و استرس مي‌‌شوند.

اولويت‌بندي كارها از جمله راه هاي كاهش استرس

براي كاهش استرس لازم است تا بيشتر بر امور قابل كنترل بپردازيد. بنابراين اولويت‌هاي خود را كاملا مشخص كنيد؛ سعي كنيد تا حد امكان كارهاي خود را به تعويق نياندازيد. به تعويق انداختن كارها باعث مي شود تا رفتارهاي واكنشي در شما شكل بگيرند و دائما در حال تلاش بيهوده جهت رسيدن به كارها و اهداف خود باشيد.

اين موضوع استرس شما را افزايش مي‌دهد و تاثيراتي منفي بر سلامت شما باقي مي‌گذارد. تهيه ليستي از امور روزمره و كارهاي مهم و همچنين طبقه‌بندي آن‌ها به شما كمك مي‌كند تا بر هدف خود تمركز كنيد و استرستان را كاهش دهيد. آن‌چه كه مهم است عمل كردن به ليست است. هر بار كه طبق ليست خود عمل كرديد پاداشي را براي خود در نظر بگيريد اين كار به شرطي شدن مغز كمك مي‌كند و باعث مي‌شود به برنامه‌ خود پايبند باشيد.

يوگا ضد استرس قدرتمند

يوگا ورزشي موثر براي كاهش استرس و مورد استفاده براي تمام سنين است. با استفاده از يوگا مي‌توانيد ارتباط موثري بين روح و جسم خود برقرار كنيد و از اين طريق از فشارهاي رواني خود بكاهيد. يوگا روحيه‌ي شما را تقويت مي‌كند و شما را از داروهاي ضدافسردگي و ضد استرس بي‌نياز خواهد كرد. انجام مرتب و روزانه يوگا كورتيزول، فشارخون و تپش قلب را كاهش مي‌دهد و در نتيجه باعث آرامش ذهن و كنترل اضطراب مزمن مي‌شود. مشاوره كنترل استرس به شما كمك مي‌كند روش‌هاي ذكر شده را به شيوه‌اي مؤثرتر به كار ببريد.

تغذيه در كاهش استرس

راه هاي كاهش استرس | مكمل‌هاي غذايي

مكمل‌هاي غذايي از جمله فرنجمشك، اسيد‌هاي چرب امگا ۳، گيلاس زمستاني در كاهش استرس بسيار موثرند. چاي سبز به ميزان زيادي از آنتي‌اكسيدان‌هاي پلي‌فنل برخوردار است كه خاصيت ضد اضطراب را در آن افزايش مي‌دهد و همچنين باعث افزايش سروتونين مي‌شود. گياه سنبل‌الطيب آرامش بخش است و با تغيير گاما آمينوبوتيريك اسيد در بدن سبب كاهش استرس مي‌شود. همچنين كاوا گياهي دارويي از دسته‌ي نعناييان است و مصرف آن سبب فعال‌سازي روان و كاهش استرس مي‌شود.

كاهش مصرف كافئين

كافئين موجود در موادي همچون قهوه، شكلات، چاي و نوشيدني‌هاي انرژي‌زا به ميزان زيادي سبب افزايش تپش قلب و استرس مي‌شوند. مصرف كافئين در افراد مختلف تاثيرات متفاوتي دارد و افراد ظرفيت‌هاي متفاوتي در مصرف آن دارند. اگر حس كرديد قهوه شما را استرسي و عصبي مي‌كند آن را قطع كنيد. مصرف كافئين ممكن است براي سلامتي مفيد باشد اما اين موضوع در مورد تمام افراد صدق نمي‌كند.

جويدن آدامس

روشي بسيار ساده براي كم‌كردن ميزان استرس جويدن آدامس است. براي مثال مي‌توانيد قبل از امتحان براي مدتي آدامس بجويد اين كار باعث مي‌شود امواج مغزي فرد مضطرب شبيه به امواج مغزي فرد آرام عمل كند و استرس كاهش يابد. علاوه‌براين آدامس جويدن جريان خون را در مغز افزايش مي‌دهد. طب تحقيقات افرادي كه آدامس مي‌جوند استرس كم‌تري را تجربه مي‌كنند. براي اطلاع از ديگر روش‌هاي درمان اضطراب و استرس كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كنترل و درمان استرس مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: كاهش استرس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.