درمان وسواس

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

درمان وسواس

۱۰۲ بازديد

امروزه راه‌هاي زيادي براي درمان وسواس وجود دارد كه مي‌توانيد از آن‌ها بهره‌مند شويد. وسواس تمام جنبه‌هاي زندگي فرد مبتلا و روابطش با اطرافيان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. در وسواس فكري عملي گاه زندگي اجتماعي و فردي مختل مي‌شود. رفتارهاي وسواس گونه فرد را از پيشرفت در زندگي باز مي‌دارند. همچنين افكار منفي و وسواسي در مورد امور خود شخص را آزار مي‌دهد و دائما او را دچار اضطراب و استرس مي‌كند. اختلال وسواس اگر به موقع درمان نشود، تا سال‌هاي پيري ادامه مي‌يابد و در آن زمان امكان درمان به صفر مي‌رسد. چرا كه فرد در دوران سالمندي توانايي تغيير افكار خود را ندارد. جلسات روان درماني و مشاوره وسواس بهترين روش براي درمان وسواس است.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان وسواس مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: درمان وسواس

اختلال وسواس چيست؟

اختلال وسواس در واقع نوعي از اختلالات اضطرابي است كه فرد در طي روز مجموعه‌اي از الگوهاي رفتاري را مدام تكرار مي‌كند. افكار غير منطقي و افراطي در مورد پاكيزگي و بدون نقص بودن كارها افراد مبتلا را وادار مي‌كند تا در هر چيزي وسواس به خرج دهند.

بيشتر افراد مبتلا به اختلال وسواس از بيماري خود خبر دارند اما نمي‌توانند افكارشان را كنترل كنند. يكي از شايع ترين علائم اين اختلال چك كردن مداوم قفل درها، لب تاپ، موبايل ،كامپيوتر و چك كردن شير گاز است. همچنين اين افراد وسواس زيادي در مورد تميزي و پاكيزگي دارند و در بسياري مواقع خود و ديگران را به زحمت مي‌اندازند.

وسواس انواع گوناگوني دارد كه موارد زير را شامل مي‌شود: وسواس فكري عملي، وسواس بدريخت انگاري بدن، وسواس احتكار، وسواس مو كني و… هر كدام از انواع وسواس درمان مخصوص به خود را مي‌طلبد. براي اطلاع از تشخيص و درمان اختلالات وسواس پيشنهاد مي‌كنيم تا از مشاوره وسواس استفاده كنيد. چرا كه اين اختلال سال‌ها با شما همراه بوده و درمان آن نيازمند دريافت كمك و راهنمايي است.

درمان وسواس | دارو درماني

از داروهاي ضد افسردگي براي كاهش علائم اختلالات وسواس به عنوان مكمل استفاده مي‌كنند. دارو درماني به تنهايي نمي تواند براي اين اختلال موثر واقع شود. برخي از داروهاي ضد افسردگي مؤثر در درمان اختلال وسواس در ادامه آورده شده‌است:

_كلوميپرامين كه براي بزرگسالان و كودكان ده سال به بالا تجويز مي‌شود.

_فلوكستين كه براي بزرگسالان و كودكان 7 سال به بالا تجويز مي‌شود.

_فلووكسامين براي بزرگسالان و كودكان 8 سال به بالا تجويز مي‌شود.

-سرترالين براي بزرگسالان و كودكان 6 سالبه بالا تجويز مي‌شود.

_پاروكستين تنها جهت درمان در بزرگسالان تجويز مي‌شود.

درمان وسواس | نكات مهم در درمان دارويي

هدف از درمان دارويي كاهش علائم به كم‌ترين ميزان ممكن است. طبيعي است كه براي پيداكردن مؤثرترين دارو مجبور به امتحان چندين دارو شويد. ممكن است پزشك براي مديريت بهتر بيماري مصرف بيش از يك دارو را براي شما تجويز كند. بهبودي علائم معمولا چند هفته بعد از اولين مصرف آغاز مي‌شود؛ بنابراين در صورت عدم مشاهده‌ي بهبود عجله نكنيد و از قطع مصرف دارو به صورت خودسرانه‌ بپرهيزيد.

تمام داروهاي روانپزشكي عوارض جانبي بالقوه اي دارند. داروهاي ضد افسردگي و درمان وسواس نيز از اين قاعده مستثني نيستند. داروهاي ضد افسردگي در ابتداي مصرف ممكن است افكار خودكشي را در فرد افزايش دهند. اما اين عوارض به مرور زمان برطرف مي‌شود. افراد مصرف كننده بايد در دوره‌ي استفاده از دارو تحت مراقبت خانواده قرار بگيرند. در صورت مشاهده‌ي عوارض شديد و غير طبيعي به پزشك مراجعه كنيد.

درمان وسواس | درمان گروهي و خانوادگي

در درمان هاي گروهي، مجموعه‌اي افراد مبتلا به اختلالات وسواس در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند و با هم درمان مي‌شوند. درمانگر نيز در اين گروه‌ها وجود دارد و در روند درمان راهنمايي مي‌رساند. هدف از اين نوع درمان‌ها كاهش انزواي اجتماعي افراد وسواسي و همچنين استرس و اضطراب آنهاست. خانواده درماني نيز در اين گونه درمان‌ها قرار مي‌گيرد. مشاور روانشناس به افراد خانواده‌‌ي فرد مبتلا به وسواس آموزش مي‌دهد تا چگونه با فرد داراي اختلال وسواس رفتار كنند. هدف خانواده درماني افزايش درك و شناخت از OCD و كاهش تنش در محيط خانه است.

درمان وسواس | روان درماني

درمان شناختي رفتاري (CBT)، نوعي از روان درماني است كه جهت درمان بسياري از مبتلايان به اختلالات وسواس مؤثر واقع مي‌شود. روان درماني با روش‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد. در نوعي از آن فرد را به تدريج با وسواسش مواجه مي‌كنند. در اين ميان مشاوره روانشناس راه‌هاي كاربردي جهت مقابله با اضطراب وسواس را به فرد مبتلا آموزش مي‌دهد. آموزش مهارت‌هاي مديريت وسواس نيز در دستور كار درمان قرار مي‌گيرد و به فرد كمك مي‌شود تا كيفيت زندگي خود را بهبود ببخشد. روان درماني ممكن است به صورت فردي و يا گروهي صورت بگيرد.

راه‌هايي براي مقابله با اختلال وسواس

_كسب اطلاعات: آگاهي درمورد تمام جنبه‌هاي بيماري روند درمان را تسريع مي‌كند و شما را به سمت تلاش براي بهبود ترغيب مي‌كند.

_پيوستن به گروه‌هاي درماني: دستيابي به افرادي كه مشكلات مشابه شما را دارند و افكار وسواسي شما را درك مي‌كنند كمك مي‌كند تا در اين راه احساس تنهايي نكنيد و بيشتر براي درمان خود تلاش كنيد.

_تمركز بر اهداف: اهدافي را براي خود تعيين كنيد. اهداف به شما براي ادامه‌‌ي راه انگيزه مي‌دهند. به ياد داشته‌باشيد كه فرآيند درمان وسواس فرآيندي مداوم و طولاني مدت است. پس تسليم نشويد و به راه خود ادامه‌ دهيد. انتظار نداشته باشيد وسواسي را كه چندين سال با آن زندگي كرده‌ايد بتوانيد در عرض چند هفته از بين ببريد.

_پيداكردن راه‌هاي سالم: راه‌هاي سالمي براي هدايت انرژي خود بيابيد و آن‌ها را جايگزين رفتارهاي وسواسي خود كنيد. مانند سرگرمي و فعاليت هاي تفريحي. به طور منظم ورزش كنيد، يك رژيم غذايي سالم بخوريد و خواب كافي بدست آوريد.

تكنيك هاي مديريت استرس مانند مديتيشن، تجسم، آرامش عضلاني، ماساژ، تنفس عميق، يوگا يا تاي چي كمك‌هاي زيادي به شما در اين زمينه مي‌كنند. مشاوره كنترل استرس به شما كمك مي‌كند تا با توجه به نوع و شدت وسواس بهترين درمان‌ها را در پيش بگيريد. در اين زمينه مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران نيز بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان وسواس مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: درمان وسواس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.