بارداري بعد از 35 سالگي

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

بارداري بعد از 35 سالگي

۷۱ بازديد

بارداري بعد از 35 سالگي براي بسياري از بانوان نگران كننده است. آن‌ها معمولاً مي‌ترسند به دليل بالا بودن سن، فرزندشان با مشكل رشدي خاصي مواجه شود و يا مسائلي نظير سقط جنين و مرده زايي برايشان اتفاق بيافتد. در واقع با افزايش سن ميزان تخمك‌ها و توان باروري آنان كاهش مي‌يابد كه اين مسئله باعث ناباروري مي‌گردد. اما امروزه با پيشرفت علم پزشكي و افزايش اطلاعات بهداشتي در اين زمينه بسياري از مادران مي‌توانند از بروز مشكلات جدي پيشگيري نمايند و فرزندان سالمي را به دنيا بياورند. در اين راستا لازم است كه چكاپ‌هاي مورد نياز را انجام داده و به طور منظم با پزشك در ارتباط باشند. در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت پس با ما همراه باشيد.

منبع: بارداري بعد از 35 سالگي

شماره مركز مشاوره

بارداري بعد از 35 سالگي و مشكلات آن

بعد از 35 سالگي تغييراتي در بدن زنان رخ مي‌دهد كه مي‌تواند در قدرت باروري و كيفيت حاملگي آن‌ها تأثير بگذارد. ما در ادامه به مهم‌ترين مشكلاتي كه زنان در اين زمينه تجربه مي‌كنند اشاره كرده‌ايم.

1. دشوارتر شدن فرايند باروري

همه زنان هنگام تولد با تعداد مشخصي تخمك به دنيا مي‌آيند. پس از آغاز دوران بلوغ و شروع عادت‌هاي ماهيانه، هر ماه يك تخمك از تخمدان زن آزاد مي‌شود كه نشان دهنده آمادگي او براي باردار شدن است. در نتيجه هرچقدر كه سن شما افزايش مي‌يابد طبيعتاً تعداد تخمك‌هاي شما نيز كمتر مي‌شود. همچنين اين تخمك‌هاي باقي مانده در بسياري از موارد از توانايي باروري كمتري نيز برخوردارند.

در واقع ممكن است آن ها از كيفيت لازم براي بارور شدن توسط اسپرم برخوردار نباشند. از همين رو اگر در اين سنين تصميم به بارداري بگيريد ممكن است با مشكلاتي در زمينه باروري روبه‌رو شويد. اگر بعد از 6 ماه تلاش مي‌بينيد كه همچنان موفق به بچه‌دار شدن نمي‌شويد با يك متخصص زنان مشورت كنيد تا درمان‌هاي لازم را به شما معرفي نمايد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

2. افزايش احتمال فشار خون از مشكلات بارداري بعد از 35 سالگي

افزايش فشار خون يا همان پره اكلامپسي وضعيتي است كه در زنان باردار كه بالاي 35 سال سن دارند بيش از ديگران اتفاق ميافتد. ناديده گرفتن اين مسئله و عدم پايش دقيق آن در بارداري مي‌تواند تهديد كننده جدي براي سلامتي مادر و جنين باشد. از جمله خطرات افزايش فشار خون در بارداري مي‌توان به بروز مشكلات كليوي در مادر، سقط جنين و مرده زايي اشاره كرد.

3. افزايش احتمال بروز ديابت بارداري

بررسي آمارها نشان مي‌دهد زنان بالاي 35 سال بيش از ديگران در معرض ابتلا به ديابت دوران بارداري هستند. درنتيجه بايد مراقبت بيشتري در رژيم غذايي خود داشته باشيد و از طريق آزماش قند خون به طور منظم در دوران بارداري وضعيت خود را بررسي نماييد.

4. بروز زايمان زودرس از مشكلات بارداري بعد از 35 سالگي

زايمان زودرس و به دنيا آوردن فرزندان با وزن كم كه نارس محسوب مي‌شوند در سنين بالا اغلب شيوع بيشتري دارد. اين وضعيت در واقع به شرايطي گفته مي‌شود كه فرزند شما قبل از 37 هفتگي به دنيا بيايد و دچار مشكلاتي نظير عدم رشد كافي ريه‌ها باشد. 

5. تولد نوزادان با نقايص مادرزادي

بررسي‌ها نشان مي‌دهند مادراني كه هنگام بارداري بيش از 35 سال سن دارند بيش از سايرين تولد نوزاداني با نقايص مادرزادي را تجربه مي‌كنند. نقايص مادرزادي شرايط پزشكي خاصي هستند كه تحت آن‌ها كودك عملكرد يك يا چند ارگان بدن خود را از دست مي‌دهد. از جمله اين نقايص مي‌توان به بروز سندروم داون اشاره كرد.

6. سقط جنين و مرده زايي از مشكلات بارداري بعد از 35 سالگي

سقط جنين و مرده زايي دو مورد از خطرات بارداري هستند كه در زنان بالاي 35 سال بيش از ديگران ديده مي‌شود. به همين خاطر بانواني كه در اين سنين باردار مي‌شوند بيش از ديگران نياز به مراقبت دارند و بايد چكاپ هاي ماهانه را حتماً جدي بگيرند.

 

توصيه‌هايي براي داشتن بارداري سالم بعد از 35 سالگي

با وجود همه خطرها و مشكلاتي كه گفته شد سالانه بسياري از زنان بالاي 35 سال، به سلامت فرزندان خود را به دنيا مي‌آورند و دچار هيچ گونه مشكل خاصي نمي‌شود. اين امر نيازمند رعايت برخي نكات است كه ما در ادامه به آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

1. قبل از بارداري چكاپ‌هاي مورد نياز را انجام دهيد

به دليل اينكه شما در اين سنين در معرض مشكلات و بيماري‌هاي بيشتري قرار داريد بسيار اهميت دارد كه قبل از باردار شدن از سلامت كامل خود اطمينان حاصل كنيد. پزشك در اين شرايط آزمايش‌هاي گوناگوني را براي شما مي‌نويسد و تلاش مي‌كند تا در مورد دريافت واكسن‌هاي ضروري و مشكلات ارثي در خانواده شما اطلاعات بيشتري به دست بياورد. درنتيجه اگر مشكل و بيماري خاصي در خانواده شما وجود دارد لازم است كه حتماً آن را با متخصص در ميان بگذاريد. توجه داشته باشيد كه بررسي‌هاي پيش از بارداري تنها به سلامت جسماني محدود نمي‌شود و لازم است كه شما با يك روانشناس نيز در ارتباط باشيد تا از نظر بهداشت روان و مشكلات احتمالي موجود در اين زمينه نيز مورد ارزيابي قرار بگيريد.

2. مشكلات زمينه‌اي را پيش از بارداري درمان كنيد

در صورت وجود هرگونه مشكل زمينه‌اي اعم از مشكلات جسمي و رواني لازم است كه قبل از بارداري براي درمان آن اقدام كنيد چراكه در حين بارداري بدن با تغييرات گسترده‌اي مواجه مي‌شود كه امكان درمان هرگونه مشكل را با دشواري زيادي روبه‌رو مي‌سازد. 

3. از مصرف ميزان كافي ويتامين‌ها و فوليك اسيد اطمينان حاصل كنيد

بسيار اهميت دارد كه قبل از بارداري در مورد وضعيت ويتامين‌ها و مواد معدني موجود در بدن خود اطلاعات بيشتري به دست بياوريد. متخصصان همواره تأكيد مي‌كنند كه دريافت روزانه 400 ميكروگرم فوليك اسيد براي تجربه يك بارداري سالم ضرورت بسياري دارد چراكه وجود مقادير مناسبي از فوليك اسيد در بدن به رشد كافي مغز و نخاع كودك كمك كرده و تا حد زيادي از بروز نقايص مادرزادي پيشگيري مي‌كند.

4. هنگام بارداري بعد از 35 سالگي مراقب اضافه وزن خود باشيد

از آنجايي كه چاقي بيش از حد در بارداري احتمال بروز مشكلات را افزايش مي‌دهد لازم است كه در اين زمينه هشيارتر باشيد و تلاش نماييد تا بيش از حد بهينه، وزن اضافه نكنيد. مصرف مكمل‌هاي غذايي، پيروي از رژيم غذايي سالم و گنجاندن فعاليت‌هاي ورزشي سبك تا حد زيادي مي‌توانند در اين زمينه به شما كمك كنند.

5. به طور منظم با پزشك خود در ارتباط باشيد

هرگز در طول دوران بارداري نوبت‌هاي معاينه، سونوگرافي، آزمايش‌ها و ملاقات خود با پزشك را ناديده نگيريد و يا به تعويق نيندازيد. انجام بررسي‌هاي منظم به شما كمك مي‌كند تا در صورت بروز هرگونه مشكل زودتر آن را تشخيص دهيد و از خطرات احتمالي با كيفيت بيشتري پيشگيري كنيد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا مصرف سيگار و الكل در اين سن تأثيرات منفي بيشتري بر جنين مي‌گذارد؟

آسيب پذيري بدن مادر در سنين بالاي 35 سال بيشتر از مادران جوان است. درنتيجه هرگونه عامل خطر مي‌تواند تأثير بيشتري روي آن‌ها و فرزندشان بگذارد كه سيگار و الكل نيز از اين قاعده مستثني نيستند. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

منبع: بارداري بعد از 35 سالگي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.