عشق اول زنان

كانون مشاوران مشاوره خانواده ، ازدواج ، كودك ، جنسي ، طلاق ، خيانت

عشق اول زنان

۷۴ بازديد

خيلي از مردها تمايل دارند عشق اول زنان باشند و از همين رو مي‌خواهند بدانند كه زنان در اولين روابط عاشقانه چه رفتارهايي از خود بروز مي‌دهند و چه چيزهايي برايشان اهميت دارد. همچنين بسياري از زنان و دختران نيز در مورد كيفيت عشق اول، احتمال شكست و علل ناتواني در فراموش كردن آن از متخصصين سؤال مي‌پرسند. با اين حال آنچه كه اهميت دارد ميزان آسيب پذيري خانم‌ها در مواجه با اين مسائل است كه در صورت حل نشدن باعث مشكلاتي نظير انزوا، گوشه گيري و حتي افسردگي خواهد شد. لازم است كه همواره در كنار تجربه روابط عاطفي، دور انديشي و بررسي ديگر ملاك‌ها براي فرد مورد نظر وجود داشته باشد تا مشكلات به حداقل برسد. ما در ادامه تلاش كرده‌ايم كه به تمامي اين سؤالات پاسخ دهيم پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

منبع: عشق اول زنان

شماره مركز مشاوره

عشق اول زنان | عاشق شدن زنان در سن پايين

سن يكي از عوامل بسيار مهمي است كه مي‌تواند رفتار افراد را هنگام قرار گرفتن در رابطه عاطفي تحت تأثير قرار دهد. دختران در سنين نوجواني اغلب عشق پرشورتري را تجربه مي‌كنند كه سرشار از احساسات عاطفي عميق، بدون دورانديشي و تمايل بسيار زياد براي بودن در كنار يكديگر است. اين نوع عشق كه به تعريف عشق آتشين در روانشناسي نزديك است تا حد زيادي تحت تأثير تغييرات مرتبط با دوره نوجواني قرار دارد. براي مثال نوجوانان از نظر روانشناختي توانايي كمتري براي در نظر گرفتن آينده دارند، اين مسئله در رابطه عاطفي بيش از هرجايي خود را نشان مي‌دهد. به همين خاطر دختراني كه در دوران نوجواني عاشق مي‌شوند كمتر به مشكلات پيش رو در آينده فكر مي‌كنند و برنامه‌ريزي براي آن را امري خلاف احساسات و عشق مي‌دانند.

در حالي كه با گذر از نوجواني بسياري از افراد به اين توانايي دست مي‌يابند كه در كنار دوست داشتن و تجربه روابط عاطفي، دورانديشي خود را نيز حفظ كنند و بتوانند به جز شور و اشتياق قلبي ملاك‌هاي ديگري را نيز براي انتخاب فرد مورد نظر خود در زندگي در نظر بگيرند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تفاوت عشق زن و مرد كليك كنيد.

 

عشق اول زنان و احتمال شكست در آن

يك عشق سالم از منظر روانشناسي به عشقي گفته مي‌شود كه از سه عنصر اشتياق يا همان شور جنسي، صميميت و تعهد در كنار يكديگر برخوردار باشد. استرنبرگ نظريه‌پرداز روانشناسي در مورد عشق مي‌گويد كه افراد بايد بتوانند در كنار ميل جنسي به تشابهات شناختي (فكري) نيز دست يابند و صميميت و همراهي را نيز باهم تجربه كنند. اگر زنان در عشق اول خود به دليل سن كم يا هر عامل ديگري تنها به يك يا دو مورد از عوامل گفته شده توجه داشته باشند احتمال شكست خوردن در رابطه عاطفي آن‌ها بالا مي‌رود.

براي مثال ممكن است بسياري از دختران از عشق تنها صميميت عاطفي را درك كرده باشند و هنوز از اهميت اشتراكات شناختي يا نقش مهم ميل جنسي در رابطه چندان آگاهي نداشته باشند. اين در حالي است كه هيچ رابطه عاطفي موفقي تنها بر يك پاشنه نمي‌چرخد و به حضور مؤثر عوامل ديگر نيز نياز دارد. در نتيجه هيچ كس نمي‌گويد كه عشق اول زنان همواره محكوم به شكست است اما اگر بررسي نوع عشق به ما نشان دهد كه فاكتورهاي يك رابطه سالم در آن رعايت نمي‌شود، به ما اين پيش آگهي را مي‌دهد كه احتمال شكست در آن بالا است. براي كسب اطلاع بيشتر از ارتباط با جنس مخالف كليك كنيد. 

 

فراموش كردن عشق اول در زنان

فراموش كردن عشق اول چه در زنان و چه در مردان مي‌تواند امر دشواري باشد. با اين حال زنان بيشتر در جلسات مشاوره از ناتواني در فراموشي اين موضوع شكايت دارند و بيشتر عملكردشان تحت تأثير آن قرار مي‌گيرد. ما در ادامه به چند دليل مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

1. بار هيجاني زياد در عشق اول زنان

همان طور كه گفته شد اكثر زنان هنگام تجربه عشق اول شور، اشتياق و هيجانات بسيار قدرتمندي را نشان مي‌دهند. پژوهش‌ها بيانگر اين هستند كه هرچقدر يك رويداد بار هيجاني بيشتري داشته باشد روان انسان را بيشتر تحت تأثير قرار مي‌دهد و استحكام بيشتري در حافظه پيدا مي‌كند. به همين خاطر است كه زنان نيز اولين تجربه عشق را معمولاً به طور واضحي در ذهن نگه مي‌دارند و در صورت شكست خوردن به مدت زمان زيادي براي سازگار شدن با تأثيرات منفي ناشي از آن نياز دارند.

2. فاجعه سازي در مورد شكست عشقي

ذهن برخي افراد پس از تجربه عشق اول و احساس شكست در آن دچار فاجعه سازي مي‌شود. در اين حالت فرد فكر مي‌كند كه اين بدترين اتفاق ممكن بوده و پس از اين هرگز قادر به تجربه عشق و رابطه عاطفي سالم در زندگي نخواهد بود. ذهني كه فاجعه سازي مي‌كند به طور دائم قصد جلوگيري از اين رويداد ناگوار را دارد و در صورت مواجه شدن با آن دست به انكار مي‌زند. اين وضعيت اغلب پريشاني زيادي را رقم مي‌زند كه مي‌تواند آينده فرد را نيز تحت تأثير قرار دهد. در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس و اصلاح باورهاي فرد تأثير بسزايي در كنار آمدن با تجربه شكست در عشق اول زنان دارد و به آن‌ها كمك مي‌كند با بينش بالاتر فرصت دوباره‌اي به خود داده و براي رابطه‌اي سالم و پايدار در آينده و حتي ازدواج آماده شوند. براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

3. دچار شدن به افسردگي پس از شكست عشقي

در بسياري از موارد افراد نمي‌توانند هيجانات ناشي از شكست خوردن در عشق اول را به درستي در ذهن خود تجزيه و تحليل كنند. همين امر باعث مي‌شود كه براي مدت طولاني تحت تأثير اين رويداد قرار بگيرند و عملكرد خود را در حوزه‌هاي مختلف زندگي به خصوص در زمينه روابط بين فردي از دست بدهند. اگر بعد از تجربه شكست در عشق اول بيش از 6 ماه درگير احساسات شديدي مثل غم يا خشم بوديد و نمي‌توانيد اين اتفاق را در درون خود هضم كنيد ممكن است دچار مشكلاتي در سلامت روان خود شده باشيد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به افسردگي اشاره كرد.

براي شناخت بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– عشق اول در ذهن زنان بيشتر باقي مي‌ماند؟

بيش از اينكه اين مسئله به جنسيت مربوط باشد به ميزان هيجانات تجربه شده در آن عشق، يعني عمق احساسات فرد بستگي دارد. اگر عشق اول با احساسات خوشايند بسياري همراه بوده باشد و كنار گذاشتن آن نيز پريشاني‌هاي بسيار شديدي را رقم بزند فراموش كردن اين موضوع براي مرد و زن دشوار خواهد بود. با اين حال زنان و مردان در مكانيسم‌هاي مقابله با مشكلات متفاوت عمل مي‌كنند. براي مثال ممكن است زنان در پي تجربه اين موضوع به انزوا، افسردگي و گوشه گيري روي بياورند اما مردان آسيب‌پذيري بالاتري در برابر رفتارهاي پرخطري نظير مصرف سيگار و الكل پيدا ‌كنند. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

منبع: عشق اول زنان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.